Pages

Tuesday, November 9, 2010

Cabaran 51 Hari

Aku sebenarnya mahu tahankan hati aku sehingga dekat-dekat tarikh itu untuk aku tulis ini. Tak boleh. Sungguh aku tak sabar. Betul, aku tak tahu sebab aku terlalu teruja untuk sampai ke tarikh itu atau sebab aku mahu menyembunyikan kegabraan aku, tak berapa pasti.

Aku tak menghitung hari, tapi aku tahu lagi 51 hari ke tarikh itu. Bukan tempoh 51 hari mencari calon menantu atau mencari suami.Itu semua bukan. Suami dah ada di depan mata, buat apa cari lagi. Kecualilah aku mahu carikan calon isteri (lagi) untuk suami, itu memang sebab aku dah terlalu solehah. Atau terlalu gila.

Aku bakal meninggalkan alam pekerjaan. Hah! macam susah nak percaya. Dulu ini bukan diimpi, tapi kini saat ini aku menanti-nanti dengan penuh debar. Banyak yang sedang aku fikirkan; seolah-olah aku memang ada sembilan akal yang Tuhan kurniakan dan aku sedang gunakan kesemuanya sekali. Wow! Walaupun realitinya muka aku jadi kedut-kedut ni sebab tidak pergi buat rawatan muka dan sebab akal aku sememangnya satu dan aku kena berfikir macam orang cerdik-cerdik. Payah.

Apa yang aku mahu tinggalkan ‘jasa’ kepada majikan yang telah membayar gaji aku selama 13 tahun ini ? Dengan bonus lagi. Setiap tahun yang jumlahnya memang wah! wah! wah!. Cop! Bab bonus tu aku main-main je.

Aku mahu diingati sebagai orang yang selalu parking kereta comot macam samseng V3? Diingati sebab meja paling kemas? Dikenang kerana resepi yang banyak tidak menjadi daripada yang menjadi? Sebab berjaya menyelesaikan masalah kakitangan yang keluar pada waktu pejabat sesuka hati pada bulan Ramadhan dan masuk semula dengan jualan kuih-muih yang dibuat sendiri dan aku dengan sakannya turut membelinya? Atau sebagai salah seorang tokoh staff yang gambar sedang gemuk nampak tahi lalat hidup dengan jelas diframekan di ruang legar Pusanika? Atau apa?

Mungkin cabaran 51 hari. Aku cubalah!

Janganla marah kalau selepas 51 hari nanti tiap-tiap hari aku akan mengetuk pintu-pintu rumah kamu untuk menjual sesuatu!

3 comments:

Anonymous said...

alamak 51hari surat tak dapat2 lagi....

Anonymous said...

alamak...kena letak "saleswoman is not allowed" kat pintu rumah ni...

Chah said...

alaa...ini saleswowan yang gemok gemok manis....boleh arrrr...