Pages

Thursday, December 9, 2010

Jaram?

Dah lama Ariff tak demam. Akupun lupa macam mana rupa dia kalau demam. Mesti masih ensem heh- sebab dia anak mak jadi dia akan warisi apa yang mak dia miliki. *gila*. Upppss maaf. Nanti Yati marah kalau guna perkataan gila. Upppss maaf lagi sekali.

Cerita pasal Ariff demam kan? Aku agak-agak dia kena sumpahan mambang selut masa dia ikut si bapa kacak ke Kedah minggu lepas. Anak orang bandar-pergi tangkap ikan di bendang-ikan tak dapat- lumpur dan selut penuh atas kepala. Mesti jakun tahap maksima. Akan jadi kenangan terindah walaupun tak ada gambar . Mengong betul la si bapa itu, ada ke patut momen-momen yang istimewa sebegitu dia lupa nak ambik gambar. Di situlah terbukti bahawa peranan si ibu amat penting untuk sentiasa di sisi bapa, mengingatkan si bapa. Selain itu menikmati masa bersama-sama bapa sambil melayan bunga-bunga cinta stail orang tua-tua. Gedik!

Malam tadi susunan tidur ada perubahan ketara. Ariff tidur dengan kami. Jadi tiada apa-apa perkara yang diingini berlaku lah di malam yang dingin itu. Ahaha. (Kan aku kata ini entry gedik!).

Aku memang tidur-tidur ayam kerana risaukan dia. Aku jaram/jeram/jerang kepala dia dengan tuala lembab. Banyak sangat slash tu sebab sampai umur sekarang aku tak tahu apa perkataan sebenar untuk proses mengelap kepala orang demam dengan tuala yang direndam dalam air, perah dan tempek di dahi. Kalau dalam alaf baru ini proses itu telah digantikan dengan cool fever. Jadi aku tiada masalahlah untuk gunakan bahasa apapun.

Kalau jeram, bunyi macam air terjun. Tidak munasabah. Takkan demam-demam kita sebagai ibu bapa prihatin benarkan anak-anak pergi ke perkhemahan yang bercampur lelaki-perempuan ke jeram air terjun.

Kalau jerang pula, takkan aku nak jerang air, yang mana proses itu akan menghasilkan suhu yang tinggi atas dahi luas Muhammad Ariff, sedangkan tujuan asalnya adalah untuk merendahkan suhu. Pelik.

Dah tu jaram?

Mungkin perkataan lain sebab buat pertama kalinya aku kelihatan amat selekeh dan bengong kerana perkataan seringkas itupun aku tidak tahu.


Terus jadi entry budak bodoh!

0 comments: