Pages

Tuesday, January 11, 2011

Apa Nak Buat Hari Ni?

Ini minggu ke dua. Best dan tak best. Kadang-kadang seronok. Ada masa beronok-ronok. Minggu lepas aku tidur dan tidur setidurnya. Kemaruk begitulah.Mujur tiada lingkaran gelap bawah mata, ataupun tumbuh 'beg mata'. Kalau tidak, mesti kena terhegeh-hegeh ke Guardian untuk beli produk Garnier. Bangun tidur, bukak resipi, masak hebat-hebat untuk suami. Aku boleh cerita apa sajalah kan pasal masakan-masakan terhebat aku minggu lepas. Bukan ada orang yang boleh mengesahkannya. Tipu aku, tertipu la kau orang. Kecualilah tuan pengerusi rumah ni tiba-tiba je koya dan pergi buat sidang media dan sahkan masakan aku itu layak di tong sampahkan. Berani dia!

Petang semalam aku basuh sofa. Bukan basuh, berus lepas tu lap dengan kain lembab. Hilang segala kotoran. Pagi ni aku bangun, terasa lengan aku dah mengecil. Minggu depan lah aku pergi jumpa rakan-rakan untuk tunjukkan bukti lengan aku ni memang dah semakin mengurus. Aku akan tunjuk pada rakan-rakan wanita dulu. Biar mereka teruja untuk jadi suri di hati dan rumah adalah tempat kerja, macam aku. Pada rakan-rakan lelaki, aku akan rahsiakan. Takkan aku berani mendedahkan aurat pada mereka. Lagipun jika mereka kerahkan isteri-isteri mereka untuk mengikut jejak langkah aku; kena cuci sofa untuk mengecilkan lengan, payah juga nak bersoal jawab nanti.

sofa jenis apa. cap apa.berapa jam.sambil cuci kena menyanyi ataupun berselawat. lepas cuci boleh tidur terus atau kena tunggu peluh kering dulu ke. pakai pakaian sukan ke tidak. jenama apa.berus tu beli di mana.berus sabut ke berus plastik. kain buruk lembab tu semula jadi atau ada pelembab khas kena letak. gosok tangan mana, lap tangan mana. sambil duduk atau berdiri. guna air paip atau air RO. kalau anak kacau dan mahu bantu masa sesi menggosok tu kena benarkan ke tidak. kalau jiran datang bertandang boleh pandang jiran atau teruskan kerja-kerja mencuci.

******

Lagi aku nak buat apa? sedang cuba menggemari menonton TV. Tapi nanti punggung pula semakin melebar kerana asyik duduk dan hanya menatap skrin lebar di dinding. Jadi minggu ini lebih baik aku tidur dan bangun pukul sebelas pagi lagi. Tidur boleh membantu perkembangan dan merangsang minda. Since lengan aku dah kecil jadi takpelah jika aku tidurpun. Sekurang-kurangnya aku bukan curi masa pejabat. Berlengkar sekecil mungkin tepi pintu sebelah cermin dalam surau. Dan sekurang-kurangnya aku tidaklah disergah bos sendiri sebab aku tertidur di bantal lengan bertilamkan meja pejabat!

3 comments:

lestari said...

berani ko...last skali ko mengata aku...apa2 pun bos aku dh resign sbb tak sanggup lagi sergah potong stim mimpi indah aku

fyziviruss said...

best yer boleh duduk2 tgk tv.
akak layan cite korea ke jepun ker, china ker.
best kak.
byk pakwe hensem kak

Chah said...

cik bijak lestari,

aku ngata mung ya..maaf la ya..ingatkan nak mengata orang lain..maknanya ramailah yg seangkatan... :B

kecik...

tak bestpun TV..