Pages

Wednesday, February 10, 2010

Kau lah Penyelamat Bangsa

Hari rabu aku nak cuti, jadinya as usual petang selasa, akupun melenggang kangkung la ke pasar malam. Nak catwalk or moonwalk kat pasar tu, rasa macam tak de akal la pulak. .Beli tak beli belakang kira, janji aku merayap.

Sampai rumah dah dekat pukul 7.00. Nampak je aku balik, menonong-nonongla bibik pegi dekat aku. ‘’Lama saya tunggu kakak balik,”, muka bibik aku cam cemas. Kecoh la pulak ko tunggu aku, tak pernah-pernah selama ni ko bagitau ko memang menanti-nanti kepulangan aku.

“Kak, tu di belakang ada kawan saya lari dari majikannya di Shah Alam, tak tahan kerja berat, kerja kontrak..tot tet tot tet’’ laju jer bibik aku beri penerangan. Penerangan tersebut diberikan dalam Bahasa Indon, slang Jakarta Ulu.

Ingat aku marah? Oh tidak..Wanita mulia berjiwa kudus ni mana reti marah. Cuma muka aku je bertukar jadi kekuning-kuningan. Sikit lagi nak kuning cam baby kena jaundice.

Ni dah dua kali kejadian seumpama berlaku. tapi kali ni yang datang, dah upgrade la sikit. Sempat bawak lari ngan passport. Buatnya rumah aku kena serbu polis, takde la aku takut sangat nak jawab soalan pemberita. Aku dengar je citer dia, tapi malas nak percaya. Ni macam kisah hangat si mamat dan jejaka yang tunggu dia di hujung katil sementara dia ‘dipaksa’ bersihkan diri tu la..malas aku ambik port. Tapi tu kisah kat kondo, ni kisah kat rumah aku, macam mana aku tak ambik kisah pulak.

Adoi peningla. Aku pikir-pikir balik. Baik sangat ke aku ni, sampai ada yang suka menumpang dan rumah aku selalu jadi rumah pelarian. Ataupun..apa lagi, puncanya bibik aku la. Dia tak memainkan peranan sebagai bibik. Sibuk nak jadi wakil rakyat. Hishh..jaga betul kebajikan rakan senegara. Aku rasa kalaulah bibik aku bertanding dalam pemilu Indonesia akan datang, sah-sah dia menang mudah. Pandai betul mengambil hati rakyat. Dia memang pegang betul kata-kata ‘’rakyat didahulukan’’ tu.

Lepas bincang-bincang dengan tuan tanah dan syaratnya, ‘’malam ni je, suruh sapa tu yang janji kata nak ambik dia kerja, datang ambik dia petang esok”.

*********
Rabu. Petang. Lerr ada lagi.. alang-alang Atoq panggil aku mak ayam, nak je aku jual budak ni kat Awea. Tapi muka pulak tak berapa nak semenggah. Bulu roma je ada iras-iras bulu roma model anak-anak ayam Awea. Bila tengok muka, badan, rambut dan lain-lain tu, dia ni jadi model julap ke, bedak hibka ke layak la...

Khamis. Nasib ko dah blah. Kalau tidak aku jual je kat pasar 3 Abdul tu.

2 comments:

Atoq said...

Kakakaka ... ko kalu bertanding pemilu Indon, sure depa undi ko sakan2

zaliana said...

chah...jgn jadikan rumah anda rumah kebajikan perlindungan PATI..huhu tak pasai2 nanti kang