Pages

Thursday, September 2, 2010

Bumi Berpasir. Ramai Orang Tolol Di Dalamnya Part 2

Bahagia singgah lagi. Bukan sebab dua tiga hari lagi adalah ulang tahun perkahwinan aku. Sebab itupun iya jugak. Tapi itu hanya dapat dirasakan oleh orang yang akan melaluinya saja. Aku dan suamilah. Dan mungkin tempiasnya ditumpang oleh orang yang sedang ditimpa perasaan cinta macam Limah. Dua tiga orang saja yang rasainya. Mungkin 4 orang. Tapi tak ramailah.

Hari ini aku RASA aku telah membahagiakan beberapa orang. Nilainya dua puluh lima ringgit sahaja tapi dari riak air mukanya, lebar kuntuman senyumnya aku tahu, aku telah buat sesuatu yang kecil ciput sebesar zarah dibahagi sejuta. Dengan gerak hati oleh Tuhan. Namun itulah yang dapat aku buat untuk dia pada hari ini. Lagi-aku akan usahakan.

Dua pasang kurung putih oren yang akan digayakan oleh sikecil ‘tanpa’ ayah siap aku jahit. Melihatnya aku sebak. Apalah dosa siibu hinggakan aidilfitri kali ini terpaksa disambut dalam luka dan duka. Apalah lebihnya sitetek besar itu hingga kamu sanggup menjadi dayus dan melupakan tanggungjawab sebagai bapa. Oh ya, mungkin sebab teteknya besar.

Jika akulah anak-anak kecil itu, aku rela berbin dan berbintikan harimau kumbang yang jauh lebih menghargai anak-berbanding kau!

aku cadangkan ko buat sesuatu kerja tangan yang tak kena keluar modal, minat tak minat belakang kira. Yang mana aku pandai nanti aku ajar,”.

Baru semalam aku sebut perkara itu pada dia, hari ini rezeki datang. Alhamdulillah.

1 comments:

Idi said...

Memberilah, semoga Allah jadikan kamu penerima...

Powered By Blogger