Pages

Tuesday, December 28, 2010

Selamat Bekerja Kilang Air Mata. Selamat Juga Untuk Kalian.

Dua hari lagi nak masuk tahun baru, banyak air tumpah. Tadi. Esok dan lusa mungkin tumpah lagi. Tiada kesinambungan cerita di situ sebenarnya. Biarlah.

***

Air tak tumpah kalau tak ada budak gemuk terlanggar cawan atau gelas hadiah ubat gigi darlie yang berisi air laici sambil mata tengok drama Cinta Kirana.

Air tak tumpah kalau kau pegang cawan elok-elok dan bukannya berjalan tergedik-gedik sambil berkejaran dalam rumah lantai melekit sesama kau dan adik beradik kau yang belum baligh.

Air tak tumpah kalau kau tak tamak isi slurpee warna biru perisa beri penuh-penuh dalam cawan yang paling kecik (of course harganya paling murah) kat Seven E

Air tak tumpah kalau kau pekerja hotel yang terlatih bawak cawan sopan-sopan dan servepun sopan-sopan kepada orang-orang berkaliber tapi mungkin kurang sopan dan kekampungan macam saya.

Air tak tumpah kalau kau ada penyakit bisul yang belum ada mata, tapi pada masa yang sama kau ada penyakit Parkinson yang teruk dan kau cuma bawa dua sudu air yang diisi dalam cawan yang berkapasiti 2.25 liter.

Tapi..

Ada air yang tumpah. Air mata ramai orang. Hari ini. Bukan kerana tidak sopan. Juga bukan cawan dilanggar anak yang belum baligh. Bukan juga sebab main kejar-kejar hingga tersepak cawan berisi teh hangat yang dibeli di Haji Ismail Group Langkawi. Tidak kerana penyakit Parkinson. Juga bukan sebab tamak haloba gila.

Bukan. (baca banyak-banyak kali tau agar efek BUKAN tu sangat-sangat BUKAN)

Sebabnya aku cuma ada dua hari lagi. Dan kamu sekalian ‘meraikannya’ pada hari ini. Kamu panggil ini perpisahan. Bila berpisah kilang air mata akan bekerja keras, dan terpaksa kerja over time bagai. Hasilnya air mata yang tumpah bercucuran jika dicampur semua orang yang menangis hari ni dah separas buku lali yang kering dan sikit lagi nak jadi hitam. Sehitam muka Hafiz yang baru balik dari main pata gamaknya.

Sedang menangis lagi ni!

6 comments:

fiza said...

akak jgn nagis2....
nanti air mata abis....

Anonymous said...

life goes on, beb. U shud cry and cry, till u drop..hihihiik...
then, wake up. Bring ur frens to Guongzhou....

Anonymous said...

huhuhuhu sedeynyaaaa.... x nak nanges..... tp ternanges gak....

Chah said...

mode : :(

Lady Sal said...

u r alwyz in my heart sis..

IkanLaga said...

Aku da putehhhhh!!!!

Powered By Blogger