Pages

Sunday, July 5, 2009

Dua bakul kelubi, sebatang Cornetto dan seorang gadis

Termengah-mengah si gadis masuk ke rumah setelah 20 minit berjalan kaki balik dari sekolah, naik cair jugak otak dipanah sang matahari..otak cair, budak cerdik..gamaknye la..lagipun matahari di tahun 81-82 matahari yang baik-baik lagi..tak macam Matahari 2009, si Lisdawati tu..jahat..[ehh kurangkan merapu, buleh tak?] 20 minit ni.. setelah dicampur waktu menyinggah beli aiskerim asam boi kat umah ustaz Rahim- lama sebab sibuk memilih yang mana lagi panjang & harap2 makgu bini ustaz ‘teralit”terbubuh 2 biji asam boinye!- rezeki...:P, campur jugak masa yang diambik untuk membongkok tepi rumah Long Bera, cari buah katak puru...

Tukar baju sekolah, nak tak nak kena basuh baju dulu, celup-celuppun kira basuh jugak.. janji zahirnya baju tersidai di ampaian walaupun umum mengetahui celupan tadi tu tidak sedikitpun membantu menghilangkan bau asam, kepam, masam di ketiak baju (JIKA ADA)..

Tak selera nak makan nasi..rintih si gadis..kalau aiskerim koneto tu selera la..tapi mana cukup duit belanja ari ni kalau nak beli aiskerim koneto..harganye...mahal uhhh..90 sen, duit yang ada 20 sen je..itupun dah abis berjimat dah tu..mana nak cari lagi 70 sen..masalah besar ni.. si gadis dah tak tahan asik nak makan aiskerim curi..ehh bukan curi..ambil tanpa pengetahuan..si gadis dah mumayyiz ke? Dah tau tu dosa pahala..dah tau kalau curi ..eh..ambik tanpa pengetahuan tu adalah dosa.. tapi..bukan si gadis yang curi..kawan si gadis yang buat..si gadis cuma nampak (dan tunggu) Nana ambik 2 aiskerim koneto, selit kat pinggang, pastu dia ambik aiskerim yang harga seposen, pegi kt kaunter... bayar yang aiskerim Malaysia perisa ijau isi nangka Ayah Teh Ali tu..blah ..sapa suruh Siti tu tak pasang CCTV..nasib la..tapi kesian jugak Nana kena tahan sekurang-kurangnya beberapa minit kesejukan kat pinggang dia..tapi tak lama, sampai depan umah Tok Empat Mansor, kesejukan ilang, langsung tak bersisa...yang ada kegembiraan menikmati koneto...ermm...

Sampai bila nak makan aiskerim hasil titik peluh Nana? Kalau dihitung-hitung, mau dah sepeti aiskerim Siti tu kena ambik tanpa pengetahuan..tapi Nana kata takpe, sebab Siti tu tak sembahyang, jadi kita boleh curi harta orang tak sembahyang..kalau kedai Mak Ngah Zaimah + PakCik Sori tu takleh curi sebab dia tok guru ngaji, dosa kalau curi harta orang baik-baik..Si gadis telan bulat-bulat kata-kata Nana..

Petang ni ikut Along Aja ambil upah kupas kelubi, sebakul upahnya 30 sen..mau berbulu tangan dek luka-luka kalau nak dapat setengah bakul..dari jauh dah nampak mak Siti mulut merah terpeleot (bersimpuh?) atas guni perut ijau sambil mengupas kelubi..diorang kata mak siti buleh dapat 5 bakul sehari, lumayan tuh..so si gadis kena nekad nak lawan mak siti..wahh kalau banyak..ari-ari buleh beli koneto ni...jejes-jejes air liur mak siti masuk dalam bakul kelubi, terliur ke atau ngilu dek kemasaman kelubi? Bukan..bukan..air liur tu meleleh sebab mak siti suka ejek2 orang masa dia kecik..so mulut dia jadi merah, pastu bibir dia makin besar sebesar penumbuk...si gadis tak boleh fikirkan pasal apa mulut mak siti begitu begini, sebab.. sasaran mesti dicapai..banyak cerita lain nanti kerja tak focus..kecik-kecik lagi dah ada KPI...bagus..bagus..

Si gadis dapat 2 bakul setengah...bini mamat kelubi bagi upah 80 sen..sukerr..tapi kalau mak si gadis tau ni..nahas wei..aripun dah nak gelap..mak si gadis pasti membebel sekarung..selagi nampak tanah..selagi tu tak balik-balik...si gadispun terpaksa la jalan tunduk-tunduk tengok tanah..ohh..nampak lagi....so boleh sambung main ni...

Arghhhh.....si gadis nyaris kena piat...baju penuh ngan getah kelubi!! Kos untuk dapatkan sebatang aiskerim koneto hasil titik peluh sendiri bersamaan dengan upah 2 bakul setengah kelubi bersamaan dengan sehelai baju yang rosak sebab dipenuhi getah, yang tak tau bila akan dapat gantinya...adil ke?
Harga aiskerim satu peti tu dah dibayar balik pada Siti..mula-mula Si gadis takut untuk bersemuka, tapi nawaitu di hati, sebelum si gadis menutup mata, memang nak bersemuka dan minta maaf, (bagi pihak Nana jugak) harap-harap terhapusla dosa si gadis....


Hari ni si gadis masih lagi orang yang sama..sukakan Koneto walaupun jarak waktu yang memisahkan si gadis dulu dengan kini (bukan gadis lagi...:)) telah melangkaui 26 tahun..

Untuk Nana, terima kasih kerana mengajar aku sedikit sebanyak selok belok kehidupan “kasar’ tetapi penuh bermakna..

2 comments:

adianiez AIDA said...

saper ka gadis itu... ?
sunguh bermakna nukilan di atas...
sejarah yg penting, tidak bleh dilupakan...

Chah said...

rasa-rasa cam gadis tu comel orangnye...sapa ye...