Pages

Friday, May 29, 2009

Topi Sulaman Riben

Lepas dapat buku yang diorder dr Puan Ann, terus terai pektis teknik straight stitch, ribbon stitch ngan stem stitch..pas tu bila dh siap, tk tau lak nk buat apa...lagipun try jait atas kain belacu je, piki2..ala terai la buat menda yg belum penah buat... so tu yang buat topi untuk si Yuyun aku tuh..hahaha..tanya laki dia kata cm songkok...erm..ye tak ye..takpela..so terpaksa umpankan aiskerim nak kasi nabiha try, sbb dia tak nak...aku suh dia trypun dia kata, "tk uke..tak uke.." hampess..

kot-kotla sesapa tkde benda sgt nk buat, leh la terai 'resipi topi' aku ni ha...

potong 2 keping kain, bentuk bulat (untuk atas kepala) dan kain untuk tepi (2 lapis)
gunting bulat 2 keping kain, buatkan lubang kat tengah2 untuk kepaknye..memula aku letak kain keras yg guna untuk buat kaf (cuff) kt tangan tuh, tapi nampak keras cm atap pondok jaga jer, so buang, tinggalkan kain jer..
dah siap, tarbus...

modelnye...hahah..kembang beno kepak tepinye..leh tumpang lagi sorang..

4 comments:

Chah said...

rasanye nk elakkan fenomena jadi cm songkok kt atas tu, kena tukar potongan kain untuk atas kepala tu..pikiaq sat..

adianiez AIDA said...

kreatif la chah...

adianiez AIDA said...

chah... if free, amik tag dari blog aida yek...

ekhalidah said...

siap projek jd topi ... teruskan semangat ... akak pun tgh cari semangat nak mula balik ...