Pages

Sunday, September 13, 2009

Perasuah yang paling dikehendaki BPR. Tapi BPR siapa nak siasat? (karangan lari tajuk)


Tak ada apa yang istimewanya jika merujuk gambar di atas. Selain dari rupa parasnya yang sedondon ngan warna bunga-bunga pinggan tu. Oh ada lagi..ianya menceritakan berkenaan kuih onde-onde atau nama saintifiknya buah Melaka. Ada gak yang panggil kuih ‘kekoh char’. Ish tak 1Malaysia langsung nama. Apa-apalah. Janji namanya bukan Kak Rosmah si rambut kembang sudah. Eii raya ni rambut baru kot Kak Mah Harrods kita tu ye. Nak raya 1Malaysia la katakan. Ala..bukan nak cerita pasal ni..

Petang bila ntah. Dah dekat pukul 7.00 tetiba terasa lak nak makan kuih ni. Tepung pulut itam dari umah mak mentua, gula nisan dari Terengganu (yang aku kecoh-kecoh antar posting gi Terengganu dulu tu), kelapa parut je dari kedai busuk Kak Siah (kena lipat pinggang kain kalau nak masuk kedai ni). Bukan itu jugak pun aku nak cerita.

Ni baru ceritanya. Hubby berbuka kat luar, bibik lak tak puasa. So tinggal aku ngan Nuhaa jelah yang ‘ada angan-angan’ nak berbuka puasa ari tu. Boring sungguh mengadap menu Nuhaa yang SAMA tiap-tiap hari. 2 keping roti bakar sapu naturel, dengan campbell soup yang bertajuk chicken and mushroom soup.

Aku pun cabar dia,

‘’kalau Nuhaa makan kuih ni sebiji, mama kasi RM20, kalu dua RM30’’. (sebab aku kompem memang dia takkan makan punya.

Dia sahut cabar aku..cet!.lepas abih roti dia sekeping setengah, diapun makan dengan gaya orang nak kena sula (camne la tu ek).. bungkam (ayat!!)..tergamam aku..dia makan rupanya..yeyyyyy...aku berjaya memecahkan tradisi seorang Nurul Nuhaa Nazri yang hidupnya hanya bergantung pada roti dan mi sup sahaja..

‘’Sedap?’’..dia jawab..’’tak berapa’’.. Nuhaa makan sebab nak duit je, mama kena bayar Nuhaa sekarang..
aiii kecik-kecik dah pandai makan suap...^aku pun pandang sekeliling..ada 2 orang balachee BPR tengah mengintip..^

Tangan yang memberi lagi mulia dari tangan yang menerima. So aku tak dosa la kan...ye ke gitu?

Kalau ari-ari macam ni..aduyaiii...Donald Trump pun bengkrap... :D

Ayat yang bertanda ^^ hanyalah ‘rapuan’ tukang tulis semata-mata..

0 comments: