Pages

Thursday, October 8, 2009

Kisah ‘perahsantan’ dua beranak [Translate this page]

Suatu pagi hari di sebuah dapur yang comel

Aku menggoreng cekodok tauge yang dulunya sangat terkenal kat kantin mak, sekarang aku dah kebangsaankan ia dan jadi glamer pulak kat seantero bangunan office aku. Nuhaa tengah isi air dalam botol untuk bekal sekolah.Jejaka berbedak tengah hirup teh o limau panas sambil panaskan enjin kereta.Bibik dengar khabarnya tengah bersusah payah menyental kasut sekolah Ariff yang lawa sikit dari kasut sekolah anak-anak Mat Yunus , jiran mak. Si kecil becok tu, sedang lena diulit mimpi gara-gara terikat aktiviti bermonolognya hampir saban malam. Lengkapla aktiviti sebuah keluarga.

Nuhaa : Nuhaa tak suka la jadi Nuhaa.
Aku pusing tengok Nuhaa..Kenapa? Balas aku.
Nuhaa: Semalam cikgu (ntah apa nama) tanya, kat kelas 4 Budi ni siapa yang pandai sajak Bahasa Inggeris? Semua orang tunjuk Nuhaa. Bengang betul.
Dari raut muka dia aku tengok dia bengang-bengang suka. Ada bau-bau berlagak sikit.

[,]

Cikgu Hasan pilih De masuk pertandingan melukis. Cerita aku dengan perasaan poyo habis pada ayah satu hari sesampainya dari sekolah. Melukis? Melukis apa? Orang tangan pendek?. Selalu ayahku cebik dan kutuk lukisan potret aku. Orang tangan pendek, pegang beg tangan, kasut tumit tinggi ada reben kt tengah. Haha. Aku dah biasa bila ayah gelakkan aku.
Alah. Mana boleh banding lukis gambar orang dengan lukisan ‘Bismillah’ ayah, aku balas. (rupanya nama lukisan Bismillah tu tulisan khat) Miza beli la gambar orang yang De jual. Aku balas lagi. Reti juga rasa geram kat ayah yang suka ejek lukisan aku.

Kadang-kadang ayah ada juga halang aku dari masuk pertandingan. Dah banyak dah dapat hadiah kaler Buncho tu kata ayah.

Hari ni,rasa perasaan tu macam sama pulak kat kami dua beranak. Perasan sentiasa jadi pilihan. Kenapa yer? Sebab memang betul-betul bagus kot.hahaha.

0 comments: