Pages

Tuesday, August 3, 2010

Kasut BATA Tapak Merah

Aku tak tau la apa permainan ataupun penyakit ataupun pesen ataupun sindrom ataupun fenomena ataupun trend yang melanda anak bujang aku. Kawan-kawan diapun sama.

Bermula dengan main tepuk-tepuk lantai. Siapa boleh hasilkan bunyi yang paling kuat, kira pemenanglah. Lepas tu tepuk batang aiskerim dan sejauh mana batang aiskerim tadi boleh melompat. Berdepup berdepap. Pening kepala aku. Terus terasa nak pasang alat kalis bunyi dalam rumah macam kat UNITEN tu. Gila hebat boleh menjerit sesuka hati; pada masa yang sama orang kat bilik sebelah langsung tak terganggu.

Sekarang sudah tukar. Tepuk-tepuk lantai, sakit tangan. Sekarang trend main hentak-hentak kaki pula. Tapi hentak bukan sebarang hentak. Kena pakai kasut khas. Tak boleh kasut tapak tebal. Lagi nipis lagi bagus. Kasut nipis bertapak merah. Tapak lain tak boleh. Bunyi tak gempak, macam kucing terkucil saja, apa barang.

Alahai Muhammad Ariff. Mengamuk nak kasut tapak merah. Sama macam aku mengamuk TAKNAK kasut tapak merah. Dulu la.

Masa nak naik tingkatan satu aku nak kasut Aliph. Tapi aku dapat kasut BATA tapak merah. Ah gila tak femes la nanti. Tapi setakat merungut sajalah.

Nak je aku cerita kat Ariff selain kasut bata tapak merah yang aku ada tu, aku ada lagi satu kasut lain. Aku nak bagitau dia, jiran mak aku yang kerja jadi jururawat desa kat kampung tu bagi aku sepasang kasut putih, tapak putih, ada buckle besi di kiri kanannya. Aku nak Ariff tau yang aku selang-selang pakai kasut tu dengan kasut bata tapak merah. Biar Ariff betul-betul faham cerita aku ni , masa aku pakai kasut tu, bila kena pergi surau untuk solat, atau amali solat, time nak tanggl kasut, aku akan terbalikkan kasut tu. Takpun aku akan letak jauh sikit dari kasut orang lain.

“Sebab apa mama?” akhirnya Ariff tanya aku.

Dalam sedih mama pun jawab, ‘’dalam kasut tu ada tulis, HAK KERAJAAN MALAYSIA’’.

0 comments: