Pages

Tuesday, August 10, 2010

Mari Minum Jus Poligami

Dah lama aku tunggu nak menulis sedikit berkenaan bab ini. Aku nak beritahu Jalaq, sebenar bukanlah aku menentang poligami ini. Cuma aku ada harapan aku tersendiri untuk mereka yang bakal dan sedang menempuhnya.

Dengan kata lain, aku adalah wanita yang tidak mahu berada dalam statistik berbahagi kasih dengan wanita lain. Kalau boleh, aku tak mahu dibahagikan kasih itu, aku mahukan suamiku gandakannya. Lagi dan lagi. Tamak!

Tapi, siapalah aku untuk melawan fitrah manusia. Lu sapa untuk menahan ‘pemberian Tuhan’ dalam bentuk yang pada mulanya akan menyakiti hati wanita tetapi ada nikmat bertimbun-timbun di sebaliknya. Siapa tidak mahu imannya teruji dek kerna berkongsi kasih suami yang bermelia-melia itu, tanpa kehilangannya; dan dapat pula ganjaran besar dari Tuhan.

******

Hari ini, akhirnya kasih sahabat yang selalu aku jadikan testimoni dalam penceritaan aku (berkenaan bab ini) sudah menemui jalan penyudah. Diceraikan melalui sms. Jantan bacul! Jantan yang tahu berjalan bongkak tapi mengendong telur kecut!.

Aku tidak layak marah sesiapa (kau tak boleh pun!). Itu perihal rumahtangga mereka.

Ini bukan isu bila melintasnya perempuan yang lebih lentik punggungnya, wangi dan besar bombomnya menyebabkan suami beralih arah. Ini isu bila ada yang baru yang lama tidak berguna lagi.Isteri pertama sudah menjadi surat khabar lama. Buat alas kopek ikan bilis atau lapik tong gas.

Ini isu bercampur-campur.Sebenarnya isu perempuan penggoda sudah lapuk.Itu memang fitrah wanita penggoda, tapi bukan semua. Itu fitrah wanita gatal.

Aku ada syor untuk perempuan-perempuan gatal di luar sana. Nanti.

komunikasi. bilik tidur. nafkah. zahir batin. orang ke tiga.along.kawan.pengotor. hisap rokok. tak pandai masak. tidur awal. bodoh. kurang sabar. tiada anak. anak cacat. anak ramai. banyak kerja. weekend marriage. duit tak cukup.gemuk. busuk. pemalas. hisap ganja. jual dadah. tak romantik. Kaki pukul.suka mengumpat.ipar duai jahat.mentua.cemburu buta.makan banyak.tidur berdengkur.kedekut.bias. dengki.jiran mulut tempayan.adik-beradik ramai.miskin.boss suka kacau.lembab.suka tengking.mengigau.boros.hutang.kereta kecik.semua.semua.semuanya.

Aku terkilan. Banyak.

Bagi yang berkaki satu, jangan haraplah boleh pandu kereta manual dengan cekap. Baik bawak auto saja. Begitu jugalah tahap iman lelaki bercita-cita tinggi ini. Jika tahap iman pada tahap manusia berkaki satu, macam mana nak mengemudi sebuah institusi perkahwinan?. Eh, dua buah institusi. Payah dan sungguh mencabar. Takkan ada yang boleh berlaku adil seperti mana yang dituntut agama. Tapi OK jika mahu berusaha. Untuk adil saksama. Untuk terus beristiqamah. Sekurang-kurangnya usaha.

Takde mood nak sambung...

7 comments:

jalaq said...

aku nak komen. tapi takut kena sembelih.......

Idi said...

Apa kata cuba jus 'Janda Pulang' yg mcm Datuk Azhar try kat Rebung hari tu... hehhe

Chah said...

jalak, ko kena berani tegakkan kebenaran...hehehe :)

Idi, janda tu mau pulang ke pangkuan sapa??

jalaq said...

Chah
Kebenaran itu pahit....
Madu itu yg manis

Idi said...

Ntoh la Chah, pulang ke kampung kut..

Azhar Omar said...

errr ... aku x brani komen. Jom Chah, aku blanja Jus Poligami kat Wong Solo. Kalu marah ko x reda gak, kita pekena Air Janda Pulang kat Restoran rebung Chef Ismail ;)

jalaq said...

Atok, Chah tgh diet la. Mana boleh minum manis2