Pages

Tuesday, May 25, 2010

Kidal

Dia : ada tak bapak kau ketuk tangan kau suruh tukar tulis tangan kanan?
Aku : tak ada, kenapa?
Dia : tu kan tangan basuh berak, tangan najis
Aku : tangan najis?, abis tu tak boleh guna la?
Dia : tak boleh, kotor!
Aku : rugi la Allah buat kalau tak guna...


[,]

Aku : Weh! Sekurang-kurangnya bila aku kupas buah mangga, aku pegang pisau tangan kiri, buah tu di tangan kanan, kalau korang? Dah pisau di tangan kanan, mangga tu pegang tangan mana? Tangan najis la kan?

Tapi itu jawapan aku lepas berbelas-belas tahun persoalan itu dikemukakan pada aku. Tak apa lah. Walaupun lama aku ambik masa untuk menjawab orang yang mengutuk orang yang kidal.

Aku tak perlu terasa apa-apa sebenarnya. Bukan masalah negara kalau setakat aku seorang yang menulis dengan tangan basuh taik. Banyak lagi isu negara yang perlu ditangani.

Walaupun aku bukan pemimpin negara, tapi apa salahnya jika aku ada kapasiti itu-untuk membantu menangani masalah sosial remaja-contohnya. Itulah-aku sedang memikir-mikir sekarang ni, warna yang sesuai untuk dijadikan tong buang bayi. Warna coklat tong kitar semula dah ada, hijau mungkin sesuai. Tapi orang-orang taksub pada politik akan bercakap-cakap yang bayi yang dibuang itu adalah anak orang PAS. Huh! Payah juga isu ni.


p/s : tolong la, isu ni root cause-nya, ilmu iman amal. Mudah. Mak bapak (termasuk mak bapak Nuhaa-Ariff-Nabiha), sila ambil perhatian sikit!

3 comments:

Anonymous said...

chah wehhh....

kita ni lefthanded species special tau...aku bangga aku kidal..oooo rupanya kita ni sekapallll...-im-

Chah said...

Im..mmg kita spesel...idup chah ngan Im...:)

Anonymous said...

hahaha...patut la boleh jadik kazen :D