Pages

Monday, November 30, 2009

Dua Pagi Di Jabatan Imigresen Kajang

Sudah tiba masanya untuk aku renew passport.Walaupun baru digunakan beberapa muka surat, tapi tempohnya bakal berakhir beberapa bulan lagi. Memang membazir. Bukan aku tak ada cita-cita nak jadi macam Im-Duta Air Asia tu, tapi terasa macam tak business woman pulak kalau asyik naik Air Asia je. Jadi muka surat kosong dalam passport aku tu aku cadang nak bagi Nabiha buat lukis ‘rumah Abu’.

Panjang gila barisan. Walaupun belum pukul 8.00 pagi. Aku dah panas dah ni. Dah la bau hapak lif tak hilang-hilang lagi. Melekat kat baju. Rasa macam nak main chess pun ada. Mungkin masa tu otak aku tengah aktif berfikir, jadi sesuai sangatla nak main chess.

Aku baca bunting yang ceritanya pasal kiosk untuk renew passport. Lalu pulak seorang yang dah tak berapa jejaka memakai tag nama A.Rahman. Dari uniformnya aku confirmed dia bukan driver bas GBS. Dia adalah guard kat situ. Aku terusla tanya dengan nada yang mak aiii sopannya “ tu boleh guna untuk renew, tak payah beratur la yer?”
A.Rahman jawab ‘’ye la, ha pegi-pegi, sapa tau guna mesin, baik buat kat sana, tak payah beratur lagi’’. sambil sibuk mengagih-agihkan borang pada pemohon baru.

Memang aku peghak betul bila tau ada kiosk untuk renew passport. Senang yang amat jadinya. Riaknya aku bila urusan renewal boleh setel dalam tempoh tak sampai 2 minit. Itupun aku yang tergagap-gagap nak guna, kalau hari-hari aku guna, rasanya lebih dari 14 passport aku boleh setelkan dalam 2 minit tu. Tetiba aku rasa nak buat bisnes renewkan passport kat kiosk tu la.

****
Begitu manis berbaju pink kusam dengan tudung satu rona yang dibeli kat Semua House, aku datang lagi pagi ni untuk collection pula. Pukul tujuh suku aku dah terpacak menunggu sambil menghirup bau lif yang kepam tu. Aku tak berani nak ‘berjudi’ walaupun janji Imigresen dalam resit tu passport akan siap selepas 2 jam. Dah ada improvement perkhidmatan kaunter kat Malaysia sekarang. Nampak lagi hero bernama A.Rahman tengah busy seperti semalam.Baju pun rasanya baju semalam. Kali ni aku dapat beratur depan sekali. Dapat nombor satu! Dah lama aku tak rasakan kehebatan dapat nombor satu ni.

Sebelah aku ada India pegang passport dan borang untuk renew. Haha..ni mesti tak tau nak guna kiosk. Masakla ko brader menunggu kat dalam tu nanti.

Aku seluk handbag cari business card. Tapi business card yang bertajuk ‘’membekalkan perkhidmatan memperbaharui passport’’ belum ada. Akupun belum daftar perniagaan kat ROC lagi, kalau tidak for sure mamat India tu jadi first customer aku.

Aku berjalan ke van sambil berkira-kira berapa aku nak caj untuk satu perkhidmatan renew passport tu nanti.

1 comments:

Im said...

amboi2 tetiba jek aku dapat anugerah duta air asia..kalu camtu dapat la aku tiket free..tapi idak pon..tetap kena berebut log in..

Powered By Blogger